Viikko 10

Maaliskuun ensimmäinen viikko oli säiden osalta kaksijakoinen. Alkuviikosta lämpötilat olivat lähes normaalit maaliskuun lämpötilat. Päivälämpötilat olivat maanantaista torstaihin -4 asteen ja -23,4 asteen välillä. Yölämpötilat vastaavina päivinä -18,4 asteen ja -21,6 asteen välillä. Perjantaista sunnuntaihin päivälämpötilat olivat +1,4 asteen ja -10 asteen välillä ja yölämpötilat vastaavana aikana -2,2 asteen ja -16,1 asteen välillä. Pilvisyys oli viikolla vaihtelevaa, torstai oli täysin pilvinen päivä, muina päivinä pilvisyys rakoili niin, että aurinko pääsi paistamaan. Lunta satoi aika vähän, sen verran kuitenkin, että kuntoilu meni lumikolan kanssa. Perjantaina levittelin kulkuväyliä lumilingolla.

Yöt ovat olleet aika valoisia, tänään on täysikuu. Jo kuluneella viikolla kuu valaisi maisemia ja olihan välillä melkein selkeitä öitäkin. Näytti siltä, että kyllä siellä oli jonkin verran revontuliakin lisäämässä valoisuutta. Hanget ovat puhtaan valkoisia ja ne hohtavat omalta osaltaan valoisuutta. Myös aurauspalteet ovat valkoiset, varsinkin, jos on satanut vähän uutta lunta. Pilvisellä säällä määrättyyn aikaan iltapäivällä tulee varjokato ilmiö. Ei erotu palteet eikä auton valo vielä valaise. Palteita on vaikea erottaa, on vaikea ajaa autolla, täytyy olla varovainen, kun tulee auto vastaan.

Luonnossa on hiljaista, ei näy hirvetkään olevan liikkeellä. Jälkiä ei näy autolla ajaessa, meiltä kylälle, eikä meiltä Osman vähän yläpuolelle. Tenolle ei ole ilmestynyt moottorikelkan jälkiä, vähän on Tenon jää kuolleessa tilassa. Kettu on hiippaillut meidän rantapusikoissa. Silläkin on varmasti sapuska hakusalla, myyrät ja sopulit paksun hangen alla.

Kun huoltotie Utsjoelle valmistui 1957 sellaiseksi, että siitä pääsi autolla ajamaan, elämä kylällä alkoi vilkastumaan. Postiauto alkoi liikennöimään 1958 omalla vastuulla, Tie- ja vesirakennuslaitos ei antanut liikenneoikeutta kuin postin omalla vastuulla. Maantie oli luokiteltu huoltotieksi. Tie päättyi Postitalon portille. Kun oli saatava maantieyhteys Norjaan, alettiin tietä rakentamaan Nuorgamiin päin. Ensin tie tehtiin noin 5 km päähän Garnjargaan, jonne tuli lossi kesäisin hoitamaan kulkua Norjaan. Talvisin jäädytettiin jäätie, johon keväällä ajettiin soraa, ettei jää sulaa kovin nopeasti.

Postiauto alkoi käymään päivisin mutkan Garnjargassa ja vaihtoi postin ja matkustajat Norjan puolen linja-auton (rutabilen) kanssa. Jos postiauto oli myöhässä, kävi Norjan linja-auto Postitalon pihalla ja vaihtoi postin ja matkustajat. Tienpenkka oli aluksi kapea ja pehmeä niin sanotun Tenomajan aukion kohdalla olevassa notkelmassa. Siinä postiautollekin olio käydä kehnosti, kun vastaan tuli auto ja piti väistää. Tienpenkka oli vielä pehmeä ja petti postiauton alla.

Toivon kaikille hyvää vointia, talven jatkoa niille, joilla on talvi ja vuoden jatkoa niille, joilla talvea ei ole terveisin Posti-Pekka

Vielä 1961 kävi norjalainen linja-auto vaihtamassa postia Utsjeon postissa.