Viikko 8

Saimme viettää sopevan lämpöisen viikon. Ainoastaan torstai oli vähän kylmempi päivä, jolloin lämpötila yöllä laski -22,9 asteeseen ja oli päivällä kylmimmillään -20,4 astetta. Päivällä lämpötila nousi -5,9 asteeseen. Muina päivinä lämpötila oli öisin -2,6 asteen ja -15 asteen välillä. Päivälämpötila kävi plussalla perjantaina ja lauantaina vain +0,2 ja +1,6 asteen verran. Perjantaina puhalsi luoteistuuli navakasti ja lunta satoi aamupäivällä heikosti. Se oli viikon ainoa lumisadepäivä. Eilen 24.02 puhalsi luoteistuuli voimakkaasti 13 m/s ja puuskissa 18 m/s. Lumikuuroja tuli ajoittain tuulen mukana, jonkin verran. Paikoitelle teki kinoksia maantielle palteiden viereen. Aurinko pääsi ajoittain paistamaan keskiviikkona, torstaina ja sunnuntaina. Meillekin piti sunnuntaina auringon paistaa ensikerran tälle vuodelle keittiön ikkunasta. Klo 12 ja 13 välillä pilviä sattui auringon eteen, joten ei paistanut.

Lunta on tällä hetkellä yli 80 sm, Kevolla virallinen mittaus 84 sm. Olen seurannut Kevon lumimäärän lisääntymistä ja tullut siihen tulokseen, että siellä on usein satanut vähempi kuin meidän seudulla. Kyllä niitä lumisia talvia on ollut ennekin, varsinkin Utsjoelle saapumiseni alkuvuosina. Kun maantie, joka oli Tielaitoksen kirjoissa huoltotie, valmistui läpiajettavaan kuntoon, oli lumisia talvia. Utsjoella ei ollut Tielaitoksella tuki kohtaa ja auraus suoritettiin Kaamasesta. Tenon jäätielle ajettiin Postitalon kohdalta Rajavartioston ohi kääntyen ennen Utsjoen puista siltaa Tenolle päin. Onnelan kentälle oli kertynyt paljon lunta ja sen johdosta aurauspalteet olivat kasvaneet.

Oli ollut lumituiskuinen yö ja Kaamasesta saapunut aura-auto yritti avata tietä Onnelan kentän yli. Aura-auto peruutti useita kertoja Postitalon pihalle ja otti siten vauhtia, kun yritti aukaista tukkeutunutta tieuraa. Ei tullut laskettua montako kertaa ehti ottaa vauhtia, kun aura juuttui kiinni “lumiränniin”. Siihen aikaan aura-autolla oli kettingit vetopyörissä, mutta vetopyörät pyöri tyhjää pehmeässä lumessa. Oli kuitenkin pitkähkö vaijeri vai oliko kettinki mukana. Kuljettaja irrotti auran autosta ja peruutti pois lumirännistä. Laittoi kettingin/vaijerin kiinni auraan ja toisen pään autoon. Vauhdinotto peruutuksilla sai auran vedettyä irti kinoksesta. Lumiränniä vähitellen leventäen ja vähemmällä hyökkäyksellä sai tien aukaistua.

Oli kulunut vuosia ja Utsjoelle oli saatu TVL:n tukikohta ja auto huolehtimaan aurauksista. Kuljettajaksi oli tullut Rovaniemeltä Olavi Ylipaavalniemi. Postiautokin liikennöi säännöllisesti. Tuli luminen talvi ja kevät puolella tuli kolme vuorokautta kestänyt lumipyry. Olli yritti pitää tietä auki, mutta lunta satoi niin sakeasti, että hän siirtyi postiauton aikataulun mukaiseen saattoauraukseen. Oli soitteli TVL:n Ivalon tukikohtaan pyyteli aurausapua. Siellä vain ihmettelivät, mitä sinä Olli hourailet? Meillä on täällä poutasäät. Olli käski kysyä postiautonkuljettajalta, kun se tulee Ivaloon. Lumipyryn raja oli kohta Petsikon jälkeen, siellä oli vain heikkoa lumisadetta. Kyllä ne Ivalossa viimein uskoivat millainen on tilanne Utsjoella ja lähettivät aura-auton avuksi. Lunta tuli, jos en väärin muista noin 80 sm kolmen vuorokauden aikana. Kolaamista riitti Postitalon pihallakin. Silloin ei vielä ollut lumilinkoja ja lumikolakin oli peltinen. Joka on työnnellyt peltistä lumikolaa, tietää kuin tahmeasti se luistaa.

En saa lumista kuvaa nähtäville, tuhansia kuvia on albumeissa, mutta en nyt tähän hätään ehdi niistä etsimään sopivia kuvia. Toivon kaikille hyvää vointia, laskiaista ja lunta sinne Etelä-Suomeenkin terveisin Posti-Pekka